EKONOMİ ÇALIŞMA GRUBU VE TURİZM ÇALIŞMA GRUBU’NUN KONAKLAMA VERGİSİ İLE İLGİLİ ÖNERİLERİ
BASIN BÜLTENİ
KONAKLAMA VERGİSİ İLE İLGİLİ ÖNERİLER
30.10.2024
5.12.2019 tarihli ve 7194 sayılı Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 9 uncu maddesiyle 13.7.1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu’nun 34 üncü maddesi değiştirilerek Konaklama Vergisi ihdas edilmiştir. 7194 sayılı Kanunun 52 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca Konaklama Vergisinin 1.4.2020 tarihinde yürürlüğe girmesi öngörülmüştür. Fakat küresel kovid-19 salgını sebebiyle 25.3.2020 tarihli ve 7226 sayılı Kanunun 51 inci maddesiyle 1.1.2021 tarihine, 11.11.2020 tarihli ve 7256 sayılı Kanunun 42 nci maddesiyle 1.1.2022 tarihine, daha sonra 14.10.2021 tarihli ve 7338 sayılı Kanunun 61 inci maddesiyle 1.1.2023 tarihine ertelenmiştir. Sonuçta Konaklama Vergisi 1.1.2023 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu’nun 34 üncü maddesi şu şekildedir:
Konaklama vergisi
Madde 34- Otel, motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping, dağ evi, yayla evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti ile bu hizmetle birlikte satılmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan diğer tüm hizmetler (yeme, içme, aktivite, eğlence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve benzeri alanların kullanımı gibi) konaklama vergisine tabidir. Geceleme hizmetinin; sağlıklı yaşam tesisleri, eğlence merkezleri gibi tesislerin bünyesinde sunulması, vergilendirmeye etki etmez.
Konaklama vergisinin mükellefi birinci fıkrada belirtilen hizmetleri sunanlardır.
Vergiyi doğuran olay, birinci fıkrada belirtilen hizmetlerin sunulması ile meydana gelir.
Konaklama vergisinin matrahı, verginin konusuna giren hizmetler karşılığında, katma değer vergisi hariç, her ne suretle olursa olsun alınan veya bu hizmetler için borçlanılan para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaat, hizmet ve değerler toplamıdır.
Konaklama vergisinin oranı %2’dir. Cumhurbaşkanı, bu oranı bir katına kadar artırmaya, yarısına kadar indirmeye, bu sınırlar içinde farklı oranlar tespit etmeye yetkilidir.
Konaklama vergisi, konaklama tesislerince düzenlenen fatura ve benzeri belgelerde ayrıca gösterilir. Bu vergiden herhangi bir ad altında indirim yapılamaz. Bu vergi, katma değer vergisi matrahına dâhil edilmez.
Aşağıda sayılan hizmetler konaklama vergisinden müstesnadır:
- a) Öğrenci yurtları, pansiyonları ve kamplarında öğrencilere verilen hizmetler.
- b) Karşılıklı olmak kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile uluslararası anlaşmalar gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve mensuplarına verilen hizmetler.
Konaklama vergisinde vergilendirme dönemi, faaliyet gösterilen takvim yılının birer aylık dönemleridir. Her bir vergilendirme dönemine ait konaklama vergisi, vergilendirme dönemini takip eden ayın yirmi altıncı günü akşamına kadar katma değer vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine (katma değer vergisi mükellefiyeti bulunmayanlarca tesisin bulunduğu yer vergi dairesine) beyan edilir ve aynı süre içinde ödenir.
Hazine ve Maliye Bakanlığı, konaklama vergisi beyannamesinin şekil, içerik ve ekleri ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Kanun hükmünden görüldüğü üzere Konaklama Vergisi bir merkezi idare geliri olarak düzenlenmiştir. Hâlbuki konaklayan yerli ve yabancı turistler sebebiyle yerel yönetimlerce sunulması gerekli yerel hizmetler artmaktadır. Toplu ulaşım, yol ve kavşak yapımı-bakımı ve aydınlatması, su, kanalizasyon ve yağmur suyunun uzaklaştırılması, ağaçlandırma, park ve yeşil alanlar, temizlik, itfaiye, acil yardım ve kurtarma, katı atık toplanması ve bertarafı, otopark gibi yerel hizmetlerden yararlananların sayısı bazı belediyelerde ciddi ölçüde artmaktadır. Buna karşın bahse konu yerel hizmetleri sunan belediyelerin gelirleri artmamaktadır. Bu durum öz kaynakları yetersiz belediyeler için turizm mevsiminde hizmet sunumunu oldukça zor hale getirmektedir. Özellikle turistlerin fazla ziyaret ettiği kentlerde yerel yönetimlerce sunulan hizmetlerin miktarı ve maliyetini önemli oranda artmaktadır.
Tablo 1, Tablo 2 ve Tablo 3’te sunulan verilere göre önemli sayıda yabancı ve yerli turiste belediyelerce hizmet sunulduğu görülmektedir.
Tablo 1. Nüfus ve yabancı turist-yerleşik sayısı (2023)
İl* | Yabancı turist sayısı** | Yerli nüfus | Yabancı yerleşik nüfus |
Ankara | 638.785 | 5.803.482 | 156.786 |
Antalya | 14.749.811 | 2.696.249 | 172.487 |
İstanbul | 17.370.030 | 15.655.924 | 736.280 |
İzmir | 1.491.803 | 4.479.524 | 40.375 |
Muğla | 3.325.492 | 1.066.736 | 31.123 |
Türkiye Toplamı | 56.693.837 | 85.372.377 | 1.823.836 |
* Sınır kapılarına göre gelen yabancı ziyaretçi sayısı
** Yurtdışında ikamet eden 7.484.657 Türk vatandaşı dahil sayı.
Kaynak: Yabancı turist sayısı Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, Turizm İstatistikleri-Sınır İstatistikleri (https://yigm.ktb.gov.tr/TR-249709/yillik-bultenler.html ) kaynağından alınmıştır. Nüfus istatistikleri Türkiye İstatistik Kurumu Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları (2023) verilerinden (https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2023-49684 ) alınmıştır.
Türkiye’de belediyeler 2023 yılında 56,6 milyon yabancı ve 52,8 milyon yerli ziyaretçiye hizmet sunmuştur. Belediyelerin gelirlerinin hizmet sundukları kişi sayısındaki artışa paralel şekilde artması sağlamak için Konaklama Vergisinin bir belediye geliri olarak düzenlenmesini gerektirmektedir.
Tablo 2. Kültür ve Turizm Bakanlığınca Verilen Turizm İşletme Belgeli
Konaklama Tesislerindeki Konaklama Sayısı
YILLAR | TESİSE GELİŞ SAYISI | GECELEME | ||||
YABANCI | YERLİ | TOPLAM | YABANCI | YERLİ | TOPLAM | |
2000 | 5 185 866 | 8 855 902 | 14 041 768 | 22 634 549 | 16 475 699 | 39 110 248 |
2001 | 8 323 430 | 7 749 622 | 16 073 052 | 34 669 423 | 14 178 389 | 48 847 812 |
2002 | 9 763 992 | 7 916 706 | 17 680 698 | 43 015 298 | 15 202 445 | 58 217 743 |
2003 | 8 938 658 | 8 429 868 | 17 368 526 | 40 740 617 | 16 233 902 | 56 974 519 |
2004 | 10 937 636 | 9 724 913 | 20 662 549 | 49 599 519 | 18 356 597 | 67 956 116 |
2005 | 12 835 962 | 10 458 386 | 23 294 348 | 55 820 827 | 18 818 631 | 74 639 458 |
2006 | 11 843 254 | 11 570 101 | 23 413 355 | 46 436 420 | 21 502 638 | 67 939 058 |
2008 | 13 636 613 | 11 286 396 | 24 923 009 | 56 887 639 | 20 832 444 | 77 720 083 |
2009 | 14 388 664 | 12 137 822 | 26 526 486 | 59 986 066 | 22 929 508 | 82 915 574 |
2010 | 17 415 364 | 12 338 602 | 29 753 966 | 74 325 670 | 23 832 337 | 98 158 007 |
2011 | 19 264 058 | 14 350 129 | 33 614 187 | 78 888 865 | 27 616 616 | 106 505 481 |
2012 | 20 481 231 | 15 701 931 | 36 183 162 | 90 821 953 | 30 332 132 | 121 154 085 |
2013 | 21 180 495 | 17 100 765 | 38 281 260 | 89 591 559 | 33 090 923 | 122 682 482 |
2014 | 23 609 016 | 17 292 422 | 40 901 438 | 97 581 075 | 32 448 842 | 130 029 917 |
2015 | 23 138 428 | 20 221 542 | 43 359 970 | 96 400 316 | 37 480 990 | 133 881 306 |
2016 | 14 269 376 | 22 676 261 | 36 945 637 | 65 793 307 | 46 752 171 | 112 545 478 |
2017 | 18 868 600 | 24 178 981 | 43 047 581 | 68 921 870 | 47 305 826 | 116 227 696 |
2018 | 25 042 076 | 25 302 742 | 50 344 818 | 95 109 378 | 49 305 889 | 144 415 267 |
2019 | 30 934 386 | 25 179 991 | 56 114 377 | 112 178 562 | 46 970 422 | 159 148 984 |
2020 | 10 345 703 | 16 820 727 | 27 166 430 | 33 286 311 | 31 518 111 | 64 804 422 |
2021 | 22 530 341 | 24 750 798 | 47 281 139 | 75 521 703 | 48 133 008 | 123 654 711 |
2022 | 37 566 092 | 32 676 318 | 70 242 410 | 123 308 334 | 62 593 776 | 185 902 110 |
2023 | 40 014 918 | 37 283 173 | 77 298 091 | 130 592 641 | 72 595 189 | 203 187 830 |
Kaynak: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, Turizm (Konaklama) İstatistikleri https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201121/isletme-bakanlik-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html
Tablo 3. Belediyelerce Belgelendirilen Konaklama Tesislerindeki Konaklama Sayısı
YILLAR | TESİSE GELİŞ SAYISI | GECELEME | ||||
YABANCI | YERLİ | TOPLAM | YABANCI | YERLİ | TOPLAM | |
2000 | 1 473 802 | 9 515 085 | 10 988 887 | 5 607 699 | 15 487 749 | 21 095 448 |
2001 | 2 109 750 | 8 655 588 | 10 765 338 | 7 169 755 | 13 202 431 | 20 372 186 |
2002 | 3 183 425 | 8 456 432 | 11 639 857 | 9 768 790 | 13 028 808 | 22 797 598 |
2003 | 2 341 123 | 7 610 259 | 9 951 382 | 10 223 151 | 12 581 007 | 22 804 158 |
2004 | 3 094 495 | 7 674 201 | 10 768 696 | 12 332 756 | 12 873 531 | 25 206 287 |
2005 | 3 256 404 | 7 900 265 | 11 156 669 | 15 030 261 | 13 047 158 | 28 077 419 |
2006 | 2 254 510 | 8 029 047 | 10 283 557 | 10 245 201 | 12 654 788 | 22 899 989 |
2008 | 4 106 325 | 11 468 804 | 15 575 129 | 16 658 690 | 19 494 427 | 36 153 117 |
2009 | 4 908 369 | 13 622 917 | 18 531 286 | 19 671 659 | 21 788 769 | 41 460 428 |
2010 | 7 830 950 | 15 665 190 | 23 496 140 | 25 807 850 | 25 214 853 | 51 022 703 |
2011 | 6 845 206 | 15 565 115 | 22 410 321 | 22 660 393 | 27 066 987 | 49 727 380 |
2012 | 6 388 604 | 16 249 597 | 22 638 201 | 22 508 287 | 28 656 168 | 51 164 455 |
2013 | 5 630 310 | 15 588 528 | 21 218 838 | 20 353 980 | 26 672 647 | 47 026 627 |
2014 | 6 736 161 | 18 415 741 | 25 151 902 | 21 357 817 | 30 205 507 | 51 563 324 |
2015 | 4 475 993 | 20 092 593 | 24 568 586 | 12 855 383 | 30 758 003 | 43 613 386 |
2016 | 3 778 493 | 18 659 732 | 22 438 225 | 11 667 057 | 30 099 393 | 41 766 450 |
2017 | 4 059 168 | 14 845 256 | 18 904 424 | 11 140 798 | 28 441 074 | 39 581 872 |
2018 | 6 093 469 | 15 519 369 | 21 612 838 | 17 135 761 | 29 135 694 | 46 271 455 |
2019 | 7 919 378 | 16 833 007 | 24 752 385 | 20 629 646 | 31 508 433 | 52 138 079 |
2020 | 2 431 894 | 12 264 130 | 14 696 024 | 6 807 138 | 23 686 771 | 30 493 909 |
2021 | 5 991 407 | 17 465 215 | 23 456 622 | 17 601 876 | 34 777 131 | 52 379 007 |
2022 | 9 014 241 | 15 574 276 | 24 588 517 | 25 244 665 | 31 375 389 | 56 620 054 |
Kaynak: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, Turizm (Konaklama) İstatistikleri https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201122/belediye-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html
Öte yandan, 11.7.2019 tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunla “turizm payı” adlı bir mali yük getirilmiştir. Anılan Kanuna (m. 6/2-a) göre konaklama tesislerinin işletme gelirlerinden binde yedi buçuk turizm payı alınmaktadır.
Antalya önemli bir turizm destinasyonu olduğu için çok sayıda misafir ağırlamaktadır. Tablo 4 ve 5’te buna ilişkin veriler sunulmuştur.
Tablo 4. Antalya’da Kültür ve Turizm Bakanlığınca Verilen Turizm İşletme Belgeli
Konaklama Tesislerindeki Konaklama Sayısı (2023)
TÜRÜ | SINIFI | TESİSE GELİŞ SAYISI | GECELEME | ORTALAMA KALIŞ SÜRESİ | ||||||
Yabancı | Yerli | Toplam | Yabancı | Yerli | Toplam | Yabancı | Yerli | Toplam | ||
Otel | 5 Yıldızlı | 12 753 118 | 2 532 915 | 15 286 033 | 54 795 392 | 7 392 738 | 62 188 130 | 4,30 | 2,92 | 4,07 |
4 Yıldızlı | 3 328 402 | 590 051 | 3 918 453 | 11 955 418 | 1 452 042 | 13 407 460 | 3,59 | 2,46 | 3,42 | |
3 Yıldızlı | 739 614 | 191 801 | 931 415 | 2 201 532 | 472 250 | 2 673 782 | 2,98 | 2,46 | 2,87 | |
2 Yıldızlı | 45 780 | 43 880 | 89 660 | 135 036 | 83 118 | 218 154 | 2,95 | 1,89 | 2,43 | |
1 Yıldızlı | 26 998 | 7 683 | 34 681 | 56 613 | 15 444 | 72 057 | 2,10 | 2,01 | 2,08 | |
Toplam | 16 893 912 | 3 366 330 | 20 260 242 | 69 143 991 | 9 415 592 | 78 559 583 | 4,09 | 2,80 | 3,88 | |
Tatil Köyü | 1. Sınıf | 1 332 144 | 236 286 | 1 568 430 | 5 489 005 | 750 590 | 6 239 595 | 4,12 | 3,18 | 3,98 |
2. Sınıf | 19 924 | 1 979 | 21 903 | 165 353 | 8 865 | 174 218 | 8,30 | 4,48 | 7,95 | |
Toplam | 1 352 068 | 238 265 | 1 590 333 | 5 654 358 | 759 455 | 6 413 813 | 4,18 | 3,19 | 4,03 | |
Pansiyon | 10 889 | 9 003 | 19 892 | 24 432 | 16 314 | 40 746 | 2,24 | 1,81 | 2,05 | |
Kamping | 4 819 | 647 | 5 466 | 14 457 | 1 930 | 16 387 | 3,00 | 2,98 | 3,00 | |
Apart Otel | 119 544 | 22 950 | 142 494 | 451 341 | 52 891 | 504 232 | 3,78 | 2,30 | 3,54 | |
Müstakil Apart Otel | 39 986 | 5 864 | 45 850 | 83 467 | 11 160 | 94 627 | 2,09 | 1,90 | 2,06 | |
Özel Tesis | 164 284 | 48 039 | 212 323 | 480 469 | 112 054 | 592 523 | 2,92 | 2,33 | 2,79 | |
Golf Tesisi | 50 697 | 19 626 | 70 323 | 338 295 | 66 324 | 404 619 | 6,67 | 3,38 | 5,75 | |
Pansiyon (Basit Belgeli) | 283 300 | 328 623 | 611 923 | 691 482 | 652 959 | 1 344 441 | 2,44 | 1,99 | 2,20 | |
Turizm Kompleksi | 239 253 | 88 272 | 327 525 | 573 490 | 162 497 | 735 987 | 2,40 | 1,84 | 2,25 | |
Butik Otel | 12 523 | 9 799 | 22 322 | 44 517 | 20 343 | 64 860 | 3,55 | 2,08 | 2,91 | |
Kamping (Basit Belgeli) | 1 841 | 2 988 | 4 829 | 3 444 | 5 187 | 8 631 | 1,87 | 1,74 | 1,79 | |
Otel (Basit Belgeli) | 1 325 625 | 456 331 | 1 781 956 | 3 643 747 | 976 780 | 4 620 527 | 2,75 | 2,14 | 2,59 | |
Motel (Basit Belgeli) | 12 577 | 2 426 | 15 003 | 40 605 | 5 033 | 45 638 | 3,23 | 2,07 | 3,04 | |
Apart Otel (Basit Belgeli) | 150 767 | 81 379 | 232 146 | 389 201 | 195 174 | 584 375 | 2,58 | 2,40 | 2,52 | |
GENEL TOPLAM | 20 662 085 | 4.680.542 | 25 342 627 | 81 577 296 | 12.453.693 | 94 030 989 | 3,95 | 2,66 | 3,71 |
Kaynak: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, Turizm (Konaklama) İstatistikleri https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201121/isletme-bakanlik-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html
Tablo 5. Antalya’da Belediyelerce Belgelendirilen
Konaklama Tesislerindeki Konaklama Sayısı (2023)
TÜRÜ | TESİSE GELİŞ SAYISI | GECELEME | ORTALAMA KALIŞ SÜRESİ | ||||||
YABANCI | YERLİ | TOPLAM | YABANCI | YERLİ | TOPLAM | YABANCI | YERLİ | TOPLAM | |
Otel | 2 718 121 | 759 726 | 3 477 847 | 10 139 553 | 2 199 963 | 12 339 516 | 3,73 | 2,90 | 3,55 |
Motel | 10 006 | 9 070 | 19 076 | 23 441 | 20 099 | 43 540 | 2,34 | 2,22 | 2,28 |
Pansiyon | 110 370 | 206 478 | 316 848 | 249 895 | 408 283 | 658 178 | 2,26 | 1,98 | 2,08 |
Tatil Köyü | 46 276 | 6 871 | 53 147 | 110 575 | 15 630 | 126 205 | 2,39 | 2,27 | 2,37 |
Kamping | 247 | 491 | 738 | 367 | 645 | 1 012 | 1,49 | 1,31 | 1,37 |
Kamu Misafirhanesi | 13 390 | 164 730 | 178 120 | 28 105 | 422 205 | 450 310 | 2,10 | 2,56 | 2,53 |
GENEL TOPLAM | 2 898 410 | 1.147.366 | 4 045 776 | 10 551 936 | 3.066.825 | 13 618 761 | 3,64 | 2,67 | 3,37 |
Kaynak: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, Turizm (Konaklama) İstatistikleri https://yigm.ktb.gov.tr/TR-201122/belediye-belgeli-tesis-konaklama-istatistikleri.html
Tablo 4 ve 5’te görüldüğü üzere 2023 yılında Antalya’ya toplam 29,3 milyon yerli ve yabancı turist gelmiş ve toplamda 107,6 milyon gecelemiştir. Antalya’da yerleşik nüfusun bir yılda 984 milyon geceleme (2.696.249×365=984.130.885) yaptığı düşünülürse, Antalya’daki belediyelerin kendi nüfusunun üzerine %11 oranında bir ilave nüfusa daha hizmet verdiği ortaya çıkar. Diğer yandan, turistler, yerli nüfustan daha yoğun biçimde ulaşım, su, kanalizasyon, arıtma, temizlik ve katı atık hizmetini kullanmaktadır. Antalya’daki yerel hizmet kalitesini ve kentin imajını korumak için belediyeler daha fazla mali kaynağa ihtiyaç duymaktadır.
Tablo 5. Konaklama Vergisi ve Turizm Payı Gelirleri
2023 gerçekleşme | 2024 tahmin | |
Konaklama Vergisi | 6.834.000.000 | 12.922.000.000 |
Turizm Payı* | 2.562.750.000 | 4.845.750.000 |
* Turizm payını tahsil eden Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı faaliyet raporlarını yayınlamadığı için bu tutar Konaklama Vergisinin %37,5’i olarak tahmin edilmiştir.
Kaynak: Konaklama Vergisi tutarlarına ilişkin veri Strateji ve Bütçe Başkanlığı 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu (https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2024/07/2024-Merkezi-Yonetim-Butce-Gerceklesmeleri-ve-Beklentiler-Raporu.pdf )’ndan alınmıştır.
Konaklama Vergisinin belediye geliri olarak düzenlenmesi halinde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından tahsil edilen tutarın ilgili ilçe ve büyükşehir belediyesine aktarılması düşünülebilir. 5779 sayılı 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanundan (m. 2/3) ilham alınarak Konaklama Vergisi toplamının %30’unun büyükşehir belediye payı ve %70’inin ilçe belediyesi payı olması makuldür.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan 2023 Yılı Mahalli İdareler Genel Faaliyet Raporu’na göre 2023 yılında belediyelerin toplam geliri 682 milyar TL olmuştur. Mevcut koşullarda Konaklama Vergisi toplam belediye gelirlerinde %1’lik bir artışa tekabül edecektir. Belediyeler arasındaki paylaşımın toplam geceleme sayısı dikkate alınarak yapılacağı varsayımıyla, Türkiye’deki toplam gecelemenin 256 milyon ve Antalya’daki toplam gecelemenin 107,6 milyon olduğu dikkate alınarak, Konaklama Vergisinin %42’si Antalya’ya aktarılabilir. Bu durumda Antalya’daki belediyelerin 2023 yılında 2,87 milyar TL ilave gelir elde etmesi anlamına gelir.
Yerel yönetimlerin Konaklama Vergisi gelirlerini cari giderlerine değil ulaşım, su ve atık su hizmetleri gibi yatırımlar için kullanması da önemlidir. Böylece turizm beldelerinin cazibesi artırılarak uzun vadede ülke ekonomisinin daha büyük fayda sağlaması mümkün olacaktır.
Ülkemize gelen turistlerin ülkelerinde de çeşitli adlar altında turizme destek vergisi alınmakta. Dünyadaki örneklere göz atacak olursak ;
- Mayorka’da 2017 yılında 65 milyon € geceleme vergisi toplandı. Bu para ile turizm ve tarıma yönelik 62 proje hayata geçirildi.
- Dünyanın en çok turist alan ülkesi Fransa’da konaklamak istersen oteline ve kategorisine göre her bir geceleme için kişi başı 0,50 Cent ile 3 € arasında konaklama vergisi ödenmesi gerekiyor.
- Bütün dünyayı gezen Hollandalılar ülkelerine gelen turistlerden 1 € ile 3,5 € günlük kişi başı vergi alıyorlar.
- Dünyanın gözde ve en pahalı turizm ülkelerinden olan İsviçre de geceleme başı 1-2,5 € vergi alıyor.
- Antalya turizminin gözdesi Polonyalılar da ülkelerini ziyaret eden turistlerden kişi başı 0,5-1 € günlük konaklama vergisi alıyor.
- Zenginlikleri ve gökdelenleri ile bilinen Birleşik Arap Emirlikleri otelin yıldızına göre günlük kişi başı 2-5 € konaklama vergisi alıyor.
- Maldivleri ziyaret edenler her bir geceleme için 4,8 € konaklama vergisini ödüyorlar.
- Dünya ekonomisinin güçlü ülkelerinden Almanya’da her eyalet kendi rakamını belirlemiş. Genelde otel fiyatının üzerinden %5 ile % 7,5 arasında vergi toplanıyor. Sadece Sachsen Eyaleti’nde (Eski Doğu Alman) geçen yıl 9 milyon Euro konaklama vergisi toplanmış. Almanya’da ormanlarda dağlarda güzergah üzerinde bulunan barakalarda bile 1 € geceleme vergisi alınıyor.
- İtalya ise Roma’da 3-7 € arası konaklama vergisini, Milano’da 2-5 € arası konaklama vergisi alınıyor.
- Portekiz 2016 yılından beri kişi başı 2 € konaklama vergisi alıyor.
Önerilerimiz;
- Konaklama vergisinin otelde konaklayan kişinin belediye ve bakanlık adına direkt ödemesi
- İşletmenin konaklma vergisi ödememesi
- 3 yıldız oteller için €1,5, 4 yıldılı oteller için 2€, 5 yıldızlı oteller için 3€ uygulanabilir.
- 16 yaşından küçüklerin vergi ödememesi
- Broşür ve katalogların güncellenebilmesi için konaklama vergisinin yasallaştıktan bir sene sonra devreye girmesi
- Kış turzmini teşvik etmek ve desteklemek adına 1 Kasım- 31 Mart tarihlerinde %50 oranında indirim uygulanması
- Elde edilen gelirin otelin bulunduğu şehir veya belde belediyesi ile Kültür Turizm Bakanlığı bütçesine dahil edilmesi.
- Elde edilen gelirin kullanılmasına dair geniş katılımlı bir komisyon kurulması
- Gelirin %30 u ile bölgedeki ekolojik bir sosyal sorumluluk projesi hayata geçirilir.
- Kruz gemileri yolcuları için kişi başına 2€ uygulanabilir